4 Mayıs 2013 Cumartesi


Ne, Neye Dönüşecek?

 

İnsanın bilgi ile ilişkisi, tablet bilgisayarların okula girmesi ve yaygınlaşmasının, çocukların eğitiminde yarattığı nicel ve nitel farklılıklar üzerinde duruluyor.

Zaten el yazısı becerisinin kaybolmakta olduğu konuşulurken, artık hem defter, hem kitap yerine geçen tabletli eğitimle, çocukların öğrenmesini kolaylaştırsa da beyne katkısı ne yönde ve nasıl olduğu konusunda düşündürücü saptamalar var. Bazı öğrencilerin ellerindeki araca baş vurmadan dört işlem yapamaması gibi bulgular düşündürücü.

Artık çocukların öğretmenlerin uzun anlatımlarından bıkan bir dinleme ve algılama kapasitesi sergiledikleri, bilgileri içselleştiren bir öğrenme süreci yerine bilgiye hemen ulaşıp, kopyala- yapıştır davranış zinciri ile yetinildiği gözleniyor.

Öğretmenin işlevini de tartışmaya açan bu önlenemez değişimler, bilgiyi internette bulan ama düşünme üretiminde kullanmayan hazırcı ve tabii olucu beyinlerin nasıl bir yetişkin modeli yaratacağı ayrı bir endişe kaynağı.

Kimi gözlemler de, eskiye göre öğrencilerin daha iyi öğrendiklerini savunan veriler elde edilse de, kaybolmakta olan el yazısını yeniden öğrenme sürecine dahil etme girişimleri, değişimden duyulan endişenin, bilinmeze duyulan bir endişeye dönüştüğü görülüyor.

Devamlı uyarılan zihinlerin, bilgiyi kaydetme yeteneği ve bilgiden düşünce üretme yeteneği değişmekte.

Her şeyi bir tıkla bulabilmenin rahatlığı, doğru bilgi üzerinden düşünme yeteneğini arttırıcı olmadığı ve bir çeşit sığ düşünsellik tehlikesini işaretliyor.

Gittikçe tek boyutlu doğrular, bilgiler ve komutlarla yönlendirilen insanlardan nasıl bir dünya ahalisi oluşacak?

Bu durumun nasıl bir değerler sistemi sağlayacağı ve ulaşılan demokrasi, özgürlük gibi gelişmiş değerlerin nasıl yaşatılacağı düşündürücü?

Kısaca insan ve insanlık neye dönüşecek diye düşünmenin neyi değiştirebileceği de tartışılacaklar arasında.

Sevgi Özkan

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder