Ne, Neye Dönüşecek?
İnsanın bilgi ile ilişkisi, tablet bilgisayarların okula
girmesi ve yaygınlaşmasının, çocukların eğitiminde yarattığı nicel ve nitel
farklılıklar üzerinde duruluyor.
Zaten el yazısı becerisinin kaybolmakta olduğu konuşulurken,
artık hem defter, hem kitap yerine geçen tabletli eğitimle, çocukların öğrenmesini
kolaylaştırsa da beyne katkısı ne yönde ve nasıl olduğu konusunda düşündürücü
saptamalar var. Bazı öğrencilerin ellerindeki araca baş vurmadan dört işlem
yapamaması gibi bulgular düşündürücü.
Artık çocukların öğretmenlerin uzun anlatımlarından bıkan
bir dinleme ve algılama kapasitesi sergiledikleri, bilgileri içselleştiren bir
öğrenme süreci yerine bilgiye hemen ulaşıp, kopyala- yapıştır davranış zinciri
ile yetinildiği gözleniyor.
Öğretmenin işlevini de tartışmaya açan bu önlenemez
değişimler, bilgiyi internette bulan ama düşünme üretiminde kullanmayan hazırcı
ve tabii olucu beyinlerin nasıl bir yetişkin modeli yaratacağı ayrı bir endişe
kaynağı.
Kimi gözlemler de, eskiye göre öğrencilerin daha iyi
öğrendiklerini savunan veriler elde edilse de, kaybolmakta olan el yazısını
yeniden öğrenme sürecine dahil etme girişimleri, değişimden duyulan endişenin,
bilinmeze duyulan bir endişeye dönüştüğü görülüyor.
Devamlı uyarılan zihinlerin, bilgiyi kaydetme yeteneği ve
bilgiden düşünce üretme yeteneği değişmekte.
Her şeyi bir tıkla bulabilmenin rahatlığı, doğru bilgi
üzerinden düşünme yeteneğini arttırıcı olmadığı ve bir çeşit sığ düşünsellik tehlikesini
işaretliyor.
Gittikçe tek boyutlu doğrular, bilgiler ve komutlarla
yönlendirilen insanlardan nasıl bir dünya ahalisi oluşacak?
Bu durumun nasıl bir değerler sistemi sağlayacağı ve ulaşılan
demokrasi, özgürlük gibi gelişmiş değerlerin nasıl yaşatılacağı düşündürücü?
Kısaca insan ve insanlık neye dönüşecek diye düşünmenin neyi
değiştirebileceği de tartışılacaklar arasında.
Sevgi Özkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder