Sosyal Reklamların Yararı, Kime
Yarayabilir?
Sosyal reklamlar, herkese açık olduğu için daha etkili olduğu
kadar önleyiciliği de önleyen bir yapıya sahip olabiliyor. Sosyal reklamın kamu
spotu başlığıyla pek çok konuda eğitici kullanımı ülkemizde de artmış bulunuyor.
Artması hem iyi hem kötü. Zira tekrar tekrar verilmesi önemine yönelecek dikkati
yorucu ve atlayıcı hale getiriyor. İşlevselliği tartışılmaz gibi görünse de bazıları icraatın
içinden gibi anlaşılacak nitelikte. Yine de kitle eğitiminde etkili.
Hürriyet Gazetesinde İspanya’da çocuk istismarını önleyici
olarak büyüklerin ve çocukların gözüne ayrı uyarlanan mercek sistemi ile
çocuğun aynı reklamda gördüğünü, yetişkinler kendi baktıkları yerden göremiyor
haberi üzerinde durulmaya değer yönlere sahip.
On yaşında çocuk boyu ortalamasından bakan çocuk reklamda yer alan çocuk yüzünde morluklar görebiliyor. Ve Canının kim acıtıyorsa bize birdir gibi gizli bir telefon nosu da yer alıyor. Yanındaki büyüklerin kendi bakış hizalarında sadece bir çocuk fotoğrafı görüntüsü nü yansıtan bu reklamın gömülü işlevi şüphesiz pekçok çocuk için bir yardım olanağı yaratacaktır.
Güzel bir buluş. Çünkü Cinsel istismar veya dayak çocuklara
çoğu kez yakınlarındakilerden geldiği için onun haberi olmadan bu şikayetini iletme olanağını bulması önemli. Ve çocuğun büyüklerin bunu kendisi gibi görmediğinden emin olması gerekir. Yani reklamın gizliliği çocuk tarafından bilinmedikçe özellikle çekinen çocuk için gereken yardım sağlanamaz. İşin diğer yanı ise reklamın bu özelliğinin büyüklerce de bilinebilmesi.
Ne mi olur?
Çocuğun bakış hizasından uzatılan yardım mesajını öğrenen ve o boya inerek iletiyi görebilen istismarcı, çocuğun gizlice ulaşmasını sağlayacak önleyici tedbirlerin önünü tıkayabilerek umulan yardımı etkisizleştirir.
Nasıl mı? Çocuğun böyle bir yardım istemesi halinde başına gelecek
olanlarla tehdit edebilir.
Ne yazık ki sosyal alana dönük mesajları sadece çocuklar
veya büyükler değil herkes gördüğü için yapılan uyarı ve yardım yollarını
tıkama çabaları da harekete geçebilir.
Yine de sosyal reklam, işlevselliği açısından pek çok yerde çocuk
haklarının ihmal ve istismarını önleyici olacağındanve çocuğun yararına kullanımı sağlandığı için önemli bir uygulama.
Sevgi Özkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder