Yanlış algılı değerlendirmeler!
Olan bitenlerin vatandaşlarca nasıl değerlendirileceği
konusu, medyanın maestroluğunda gerçekleşiyor.
Asıl gündem belirleyici maalesef çoğu kez siyasi irade
olduğundan medya da, genellikle onların yapıp ettiklerini yansıtan ilgili, ilgisiz
demeçlerle gündem oluşturuyor.
Son yıllarda sosyal medya, daha etkili ve ayrı bir gündem
belirleyici olsa da, genelin düşüncesini, esas tayin edici ve hesap sorucu olan klasik
medya oluyor.
Bu nedenle sosyal medyada dikkat toplayan konu da orada
kalmayıp, klasik medya üzerinden afişe
edilerek daha geniş kitlelerin dikkat alanına daha yüksek bir kabulle giriyor.
Klasik medyanın ön eleme yerine geçen oto sansürlü haber ve
değerlendirmelerle gerçekleşmesi doğru bilgiye ulaştırma işlevselliğini de
etkiliyor. Son yıllarda sosyal medya, daha etkili ve ayrı bir gündem
belirleyici olsa da, genelin düşüncesini, esas tayin edici ve hesap sorucu olan
klasik medya oluyor.
Bu nedenle sosyal medyada dikkat toplayan konu da orada
kalmayıp, klasik medya üzerinden afişe
edilerek daha geniş kitlelerin dikkat alanına daha yüksek bir kabulle giriyor.
Bu işleyişle belirginleşen konular da, alt yapısız zihinlerde
alternatifsiz ve tartışmasız doğrularmış gibi benimsenen bir ortak algı yaratıyor.
Herhangi bir toplumsal soruna bu ortak aklın içinden bakanlarla,
dışından bakanlar arasında ki en önemli ayrım da buradan doğuyor.
Zira ortak kodlanmaların zihinsel çıkarımlarına göre doğru
olanı, gerçeğinden farklı algılatabilen ortak akıl, söylenen sözleri de farklı
anlamlandırtıyor. Anlamlandırmalar farklılaşınca, bireysel algılarda da,
çoğunlukla sağlıklı bir sonuç ve okuma elde edilemiyor.
Anket soruşturmalarında görüldüğü gibi, aynı kişinin çeşitli
sorulara verdiği cevaplar, sorulanın değil onun sorulanı anlamlandırmasını ifade
ettiği için konuyla ilgili bilgi ve düşünce tutarsızlıkları da göz önüne çıkıyor.
Bu nedenledir ki, kamuoyu yoklamalarından istenilen cevaba
göre sonuç çıkarılması da,
aynı araştırmanın farklı okumalarla değerlendirilmesi de mümkün
olabilip bu amaçla da kullanılabiliyor.
Ayrıca çoğu anket sorgulamaları, soruş şekli kadar, sorulanı
algılama yanlışlığından doğan sonuçlarıyla, neredeyse fal bakmaktan öteye geçmeyen
tartışmalı verilere de dönüyor.
Sormaca verilerine göre hareket edenler de, doğruyu okuma
adına gerçekleştirilen bu yanlışlıklar zincirine dolanarak içinden çıkamaz hale
geliyorlar.
Sonunda en önemli konular da, bu zincire dolanmış
algılamalarla ister istemez polemikler yığını içinde kaybolan ve halledilmesi ertelenen
sorun yığınlarına dönüşüyor.
Sevgi Özkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder